Regelmatig spreken we accountants over een overstap naar de ‘andere kant van de tafel’. Bijvoorbeeld voor één van de vaste functies die we in bemiddeling hebben of als interim financial in ons team. Vaak hebben accountants geen duidelijk beeld van de groeimogelijkheden als interim financial. En dat terwijl er voor interim financials het beste van twee werelden samenkomt. Je hebt de afwisseling van verschillende bedrijven én genoeg tijd bij de opdrachtgever om zelf verbeteringen door te voeren. Daarnaast heb je bij Laudame Financials een belangrijk aandeel in de keuze voor een volgende opdracht, afgestemd op jouw ambitie en doelen. Zo intensief en persoonlijk groei je als financial nergens anders.
Eén van die accountants die de overstap maakte is Teunis van Laar. In de afgelopen 10 jaar groeide hij door van Assistent Accountant tot Audit Senior, (beginnend) Controleleider en uiteindelijk Controleleider. Daarnaast rondde hij zijn Master Accounting & Control en opleiding tot Register Accountant (RA) af. Prachtige stappen en een zeer solide basis als accountant. Toch begon het bij hem te kriebelen en begon hij op 1 oktober 2019 als interim financial in ons team. In dit artikel lees je waarom Teunis de keuze heeft gemaakt om als interim financial aan de slag te gaan en hoe hij de eerste maanden ervaart.
"Als interim financial, en zeker bij Laudame, krijg ik de mogelijkheid om heel gericht te werken aan mijn eigen ontwikkeling."
Je maakte een mooie ontwikkeling door binnen de accountancy, waarom begon het toch te kriebelen?
“Op een gegeven moment voelde mijn werk als accountant als een herhaling van zetten waarbij ik te weinig daadwerkelijk kon veranderen en ook te weinig nieuwe dingen aan het leren was. Ik had dus een aantal opties: door blijven werken als accountant, solliciteren op een vaste baan of als interim financial aan de slag gaan. Ik zag mezelf nog niet elke dag naar hetzelfde kantoor gaan voor een X aantal jaar. “Als interim financial, en zeker bij Laudame, krijg ik de mogelijkheid om heel gericht te werken aan mijn eigen ontwikkeling.”
Wat betekent dat in de praktijk, dat gericht werken aan je eigen ontwikkeling?
“Dat begint al bij de opdracht. Ze praten bij Laudame veel over het vinden van de perfecte match. Het mooie is dat je daar zelf ook een grote rol in speelt. Samen met de business consultant en je manager bepaal je op welke manier je jezelf wil ontwikkelen en welke elementen je graag terug ziet komen in de volgende opdracht. Naast begeleiding tijdens de opdracht wordt er door middel van coaching, intervisie en een divers trainingsaanbod veel gedaan om zowel de persoonlijke- als zakelijke ontwikkeling te versterken.”
Wat zijn je doelen nu als interim financial?
“Allereerst het maken van een goede overstap vanuit accountancy naar interim financial. De afgelopen jaren heb ik veel verbetermogelijkheden gezien, maar liep ik regelmatig tegen welbekende hobbels op zoals: “dat kan niet” of “we doen het al jaren op deze manier”. Als interim financial krijg ik de kans om concrete verbeteringen door te voeren, processen sneller en efficiënter in te richten en daarmee organisaties verder helpen. Duurzaam resultaat.”
Klinkt als een prima doelstelling. Hoe gaat dat de afgelopen maanden?
“Het is wel even wennen. Mijn rol is volledig veranderd. Als accountant was ik wel met dezelfde thema’s bezig, maar werden er met name dingen bij mij aangeleverd. Nu ben ik zelf aan het ontwerpen, ontwikkelen en produceren. Het grootste verschil, waar ik erg blij van word, is dat ik nu concrete verbeterslagen kan doorvoeren. Het blijft niet alleen meer bij signaleren en adviseren.
Alle ervaring die ik meeneem vanuit mijn jaren als accountant zijn daarbij natuurlijk heel waardevol. Je ziet een hoop en krijgt veel mee waardoor je best practices van verschillende organisaties in de praktijk kunt gaan toepassen. Een waardevolle basis waar ik nu van profiteer.“
"Ik had na 3 gesprekken bij Laudame het idee dat ze mij beter kenden dan sommige werkgevers na 3 jaar.”
Kan je wat meer vertellen over je eerste opdracht bij Stamhuis?
“Officieel ben ik daar projectcontroller. In de praktijk is dat een vrij brede functie. Ik houd me vaak bezig met het opstellen van dingen die er nog niet zijn. Als je dat vergelijkt met de rol van een accountant dan is dat natuurlijk een hele andere wereld. Denk bijvoorbeeld aan het opstellen van een jaarbegroting voor België. Die was er tot op heden niet en heb ik samen met de collega’s daar from scratch opgebouwd. Dat betekent heel veel overleg met de business over verwachte projecten, (zekere) omzet, planning, orders etc. Op basis daarvan en een uitwerking van de verwachtte kosten hebben we de begroting opgebouwd en onderbouwd.”
Gaaf om te horen, hoe ben je eigenlijk met Laudame Financials in contact gekomen?
“De afgelopen 10 jaar hebben er eigenlijk altijd wel bekenden van mij bij Laudame gewerkt. De naam was dus zeker al bekend. Toen een vriend van mij hoorde dat ik een beetje om mij heen aan het kijken was, tipte hij mij om eens op gesprek te gaan. Zo is het balletje gaan rollen.”
Het heeft daarna nog wel even geduurd voordat je bij Laudame bent gestart, hoe kwam dat?
“Ik was op dat moment nog met mijn praktijkopleiding tot Register Accountant (RA) bezig en wilde dat traject eerst afronden. Daarna zaten we middenin busy season en dat leek mij ook een minder geslaagd moment voor een overstap. Het plan was al langer om bij Laudame te starten, maar we hebben samen naar het juiste moment gezocht.”
Wat sprak je aan in Laudame Financials?
“De collega’s wilden mij echt leren kennen om te ontdekken of ik bij Laudame zou passen. Dat betekent een heel persoonlijke aanpak. Het zijn best lange gesprekken, maar daarmee ontdek je wel heel goed of het aan twee kanten goed voelt. “Ik had na 3 gesprekken bij Laudame het idee dat ze mij beter kenden dan sommige werkgevers na 3 jaar.”
Nu ben je inmiddels een aantal maanden een Laudamer, wat valt je op?
“Wat ik heel gaaf vind om te ervaren is dat het plaatje wat Laudame schetst tijdens de sollicitatieprocedure 100% klopt met de werkelijkheid. Alhoewel er best veel verschillen zijn in het team als je kijkt naar opleiding, specialisatie en werkervaring, merk je in gesprek met collega’s een bepaalde drive om dingen te verbeteren. Ik werk niet direct samen met collega interim-financials, maar tijdens teammeetings, trainingen en events proef je dat heel sterk. Bij die ambitie om echt iets neer te zetten en dingen te veranderen voel ik mezelf thuis.”