Leendert Bos is sinds 2020 interim financial en consultant bij Laudame. In dit artikel vertelt hij over zijn opdrachten bij Raevast en Het Rode Kruis.
Je bent één van de consultants bij Laudame Financials, hoe zou je die rol omschrijven?
“Als consultant en interim financial help ik opdrachtgevers bij het organiseren en beheersen van hun organisatie. Bijvoorbeeld in het inrichten of optimaliseren van (financiële) processen, structuren of afdelingen. In die rol ben ik bij verschillende opdrachtgevers actief.”
Ik begreep dat je een mooie rol hebt gespeeld in de totstandkoming van je vorige opdracht, kan je daar wat meer over vertellen?
“Via LinkedIn kwam ik dankzij een oud-werkgever in contact met Raevast. Zij gaven aan dat ik daar eens moest gaan praten over een mogelijke opdracht. Vooraf was nog niet helemaal duidelijk hoe de opdracht eruit zou komen te zien, maar tijdens de eerste kennismaking was voor mij al snel duidelijk dat deze uitdaging goed bij mij zou passen.”
Wat sprak je aan in deze specifieke opdracht?
“Er waren drie uitdagingen die centraal stonden. Allereerst de transitie naar meer structuur- en procesgericht werken. Raevast, actief in de wereld van vastgoedmanagement, is de afgelopen jaren gegroeid van geen naar 15 werknemers in dienst en dat vraagt een andere manier van organiseren en samenwerken. Mijn rol daarin was de directe ontzorging van de directie; financieel, strategisch en uitvoerend. De tweede uitdaging concentreerde zich op de optimalisatie van de primaire processen en het ERP-systeem. Naast de structuur- en procesvraag was automatisering vereist om als organisatie de volgende stappen te kunnen zetten.
Tegelijkertijd heb ik een basismodel voor stuurinformatie voor de organisatie ontwikkeld. Om inzicht te creëren in lopende projecten, de status van die projecten en ook in de breedte meer inzicht op de prestaties van de organisatie.
Tot slot heb ik geholpen om het profiel voor mijn opvolger (een controller in vaste dienst) scherp te stellen. In samenwerking met het werving- en selectieteam van Laudame hebben we dat traject opgepakt richting het einde van mijn opdracht. Na een uitgebreid inwerktraject kon ik het stokje overdragen aan de nieuwe controller.”
"Ik houd ervan om met een frisse blik te kijken naar bestaande zaken en daarna anderen mee te nemen in verbeteringen."
Wat vond je gaaf aan deze opdracht?
“Het was een combinatie van strategische en operationele optimalisaties, change management en hands-on verbeteringen doorvoeren. Ik houd ervan om met een frisse blik te kijken naar bestaande zaken en daarna anderen mee te nemen in verbeteringen. Daarmee konden we met Raevast als organisatie mooie stappen zetten. De interim opdracht is inmiddels afgelopen, maar Raevast heeft mij gevraagd om als consultant aangehaakt te blijven op strategische vraagstukken.”
En je bent nu alweer aan een volgende opdracht begonnen?
“Klopt ja! Als finance manager Internationale Hulpverlening bij Het Rode Kruis mag ik mij nu storten op een hele andere uitdaging. Daarin richt ik mij met name op de positie van finance binnen de internationale hulpverlening van het Rode Kruis. Het Rode Kruis werkt, over het algemeen, in landen waar je normaal gesproken niet aan denkt voor het openen van een nieuwe vestiging of het plannen van je volgende vakantie. Je krijgt dus ook met hele andere risico’s te maken dan wanneer je in Nederland een B.V. runt. Mijn grootste uitdaging is om als finance afdeling voldoende in control te zijn over onze hulpprogramma’s en projecten, uiteraard in samenwerking met de mensen in het veld.
Tegelijkertijd ben ik bezig met het scherpstellen van de rol van deze afdeling. Hoe richten we dat in en hoe krijgen we alle collega’s daarin mee. In de ontzettend dynamische omgeving waarin het draait om het helpen van kwetsbare mensen is het mijn taak om de finance afdeling daarin de juiste rol in te laten nemen.”
We vertellen graag meer over onze aanpak. Neem contact op met Sjaco voor een kennismaking.