Voor deze casestudy spreken we Remco Koolmees, directeur en eigenaar van Koolmees Forceertechniek in Zwijndrecht over de groei van zijn bedrijf, de daaraan gerelateerde uitdagingen en de samenwerking met Laudame Financials voor het werven van een Group Controller.
Meer kennis in huis halen
De laatste jaren is Koolmees Forceertechniek van 12 naar 50 medewerkers gegroeid. Die groei brengt vanzelfsprekend nieuwe uitdagingen met zich mee, waardoor het bedrijf nieuwe kennis in huis moet halen. Waar voorheen de administratie in samenwerking met een accountantskantoor prima verliep, werden de (financiële) vraagstukken steeds groter en breder. Zo groeit bij Remco de behoefte aan een collega met de brede financiële kennis.
“In het voorjaar van 2021 is het balletje gaan rollen toen ik met een goede vriend in gesprek raakte over de uitdagingen en doelen binnen Koolmees Forceertechniek. Die vriend werkt al langer samen met Laudame Financials voor zowel tijdelijke als vaste invullingen. Hij raadde mij aan om het gesprek aan te gaan over de uitdagingen binnen Koolmees Forceertechniek en de potentiële toegevoegde waarde van een controller.”
Een duurzame match
“Door de jaren heen hebben we genoeg ervaring opgedaan met het invullen van technische vacatures, maar het proces van het werven van een senior financial was compleet nieuw voor ons. Daarin zochten we echt een adviespartner en zo zijn we bij Laudame Financials uitgekomen.
We zochten een partner die mee kon denken over het juiste profiel, de toegevoegde waarde binnen onze organisatie, maar ook voldoende en de juiste uitdagingen voor de kandidaat. Een duurzame match die ons bedrijf echt verder zou gaan brengen de komende jaren. Het was best een puzzel om dat scherp te stellen, maar door te blijven sparren met Stephanie en Albert (van Laudame) kwamen we uiteindelijk op het juiste profiel uit.”
''Daarin zochten we echt een adviespartner en zo zijn we bij Laudame Financials uitgekomen. ''
Alleen de perfecte match
“Laudame Financials hanteert daarna in het werving- en selectieproces een bijzondere aanpak. Ze stellen maar één kandidaat voor, de perfecte match. Hoewel ik me voor kan stellen dat sommige opdrachtgevers graag ter vergelijking meerdere profielen zien en spreken, was ik wel enthousiast over deze aanpak. Op deze manier voorkom je dat je alsnog met meerdere verschillende kandidaten in gesprek moet om zelf de selectie te maken.
Een dergelijke aanpak wekt natuurlijk hoge verwachtingen, maar de voorgestelde kandidaat bleek een schot in de roos. De vakinhoudelijke match was dik in orde en vanaf het eerste moment hadden we een persoonlijke klik.
Daarna hebben we door het prettige en snelle contact met Laudame snel kunnen schakelen. Ondanks dat ik zelf in een drukke periode zat, hebben we door kunnen pakken en het proces snel en naar volle tevredenheid af kunnen sluiten.
Inmiddels merken we dagelijks de toegevoegde waarde van Peter. Naast het aansturen van de drie collega’s op de administratie brengt zijn ervaring ons op verschillende vlakken verder. Zo hebben we in de afgelopen periode mooie stappen kunnen zetten in onze KPI- en rapportagestructuur en zorgen nieuwe inzichten voor (terechte) kritische vragen en procesoptimalisatie. Daar profiteren we als organisatie volop van!”
Op zoek naar een sparringpartner?
Bent u binnen uw afdeling of bedrijf ook op zoek naar advies en begeleiding bij de vaste invulling van financiële functies? Wij denken graag met u mee over welk type financial past binnen uw organisatie en welke voorwaarden doorslaggevend zijn voor de kandidaat. Al ruim 20 jaar helpen wij organisaties met deze vraagstukken en werving- en selectietrajecten, van junior controller tot finance manager en alles daar tussenin.