We spreken Jan van Staveren (Finance Manager bij Bincx) over zijn overstap naar Bincx, hoe snel het kan gaan als alles klopt en de groei van Stella Fietsen. Jan begon zijn carrière in de accountancy waarna hij de overstap maakte naar het bedrijfsleven en vanaf de startup fase betrokken was bij de groei van Stella Fietsen. Het bedrijf groeit uit tot een corporate met ruim 650 collega’s, een indrukwekkende ontwikkeling die ook investeerders aantrekt. Dat brengt een cultuurverandering met zich mee die uiteindelijk tot deze overstap van Jan heeft geleid. Als Finance Manager bij Bincx voelt hij zich weer helemaal thuis: “Een vertrouwd nest waar ik het ontzettend goed naar mijn zin heb!”
Hoe was het om de groei van Stella Fietsen mee te maken vanuit finance-oogpunt?
“Het is natuurlijk heel gaaf om een bedrijf zo te zien groeien en dat vanaf het begin mee te maken. In de bijna 8 jaar dat ik daar als financieel manager werkzaam ben geweest, is er veel veranderd. Wat begon als een kleine startup groeide uit tot een flinke corporate met 660 collega’s. In het begin was de organisatie heel plat en waren de lijnen kort. Naar verloop van tijd veranderde dat en voelde ik mezelf minder op mijn plek binnen de organisatie. Toen ben ik wel een beetje om mij heen gaan kijken voor een nieuwe functie.”
En dat bracht je bij Laudame Financials?
“Ik reageerde in eerste instantie op een andere functie die Laudame in bemiddeling had. Het contact was vanaf het eerste moment prettig en ook het intakegesprek verliep goed. Na een uitgebreide intake had ik het gevoel dat Laudame een heel scherp beeld had van waar ik naar op zoek was en hoe ik ben als persoon. Maar uiteindelijk bleek ik niet de perfecte match voor die specifieke functie.”
Hoe ging dat toen verder?
“Een paar weken daarna werd ik gebeld over de rol als Finance Manager bij Bincx. Een definitieve vacaturetekst was er nog niet eens, maar op basis van het geschetste profiel vanuit Bincx moest Stephanie gelijk aan mij denken. Toen heb ik vrijdag uitgebreid de functie en het bedrijf besproken met Albert en Stephanie. Die dinsdag erop kon ik gelijk op gesprek bij Bincx. Dat klikte eigenlijk zo goed dat alleen de klik met de directeur nog invloed had. Diezelfde middag om 17:00 zat ik met hem aan tafel en daarna was het eigenlijk al zo goed als rond.”
Zo snel kan het dus gaan, wat sprak je aan in de functie?
“De brede en uitdagende rol als Finance Manager, maar vooral de bedrijfscultuur en mentaliteit bij Bincx. Vanaf het eerst moment merkte ik dat collega’s trots zijn op hun bedrijf, het in het DNA zit om met elkaar aan iets te bouwen (letterlijk en figuurlijk) en dan samen successen te vieren.
Ik vind het heel waardevol om vanuit mijn rol mee te bouwen aan het team, anderen en het bedrijf te helpen groeien en ontwikkelen en samen veel voor elkaar te krijgen. De platte organisatie en korte lijnen die ik zo ben gaan missen bij Stella zijn hier juist heel sterk aanwezig. Het bedrijf is trots op de medewerkers en andersom, dat versterkt elkaar en zorgt ervoor dat er mooie dingen gerealiseerd kunnen worden.”
Hoe was het om van baan te wisselen in deze bijzondere tijd?
“Het was voor mij heel prettig om de sollicitatiegesprekken bij Bincx op kantoor te kunnen doen. Door er te zijn ervaar en beleef je een bedrijf toch heel anders dan van achter je laptop via Teams. Dat versterkte voor mij ook heel erg het gevoel dat het klopte.”
Wat zijn de belangrijkste uitdagingen bij Bincx?
“De komende jaren zijn er uitdagingen genoeg. Natuurlijk zijn er altijd een aantal quick wins als je binnenkomt bij een nieuwe organisatie, maar om de verdere groei en professionalisering van de organisatie vorm te geven zullen we met elkaar een aantal mooie stappen moeten zetten. Niet veranderen puur om het veranderen, maar heel gericht om processen en daarmee uiteindelijk ook de resultaten te verbeteren. Ik vind het belangrijk om de organisatie en de collega’s daarin mee te nemen.
Daarnaast ervaar ik het als prettig om nog even met Gerben Uijl samen te werken. Hij was hiervoor als interim finance manager vanuit Laudame actief in mijn rol en is nu verantwoordelijk voor een deel van de operationele aansturing. We hebben een goede klik en die prettige samenwerking zorgt ervoor dat we nu mooie stappen kunnen zetten.”
Hoe kijk je terug op de samenwerking met Laudame Financials?
“Heel positief! Tijdens de intakegesprekken hebben Albert en Stephanie uitgebreid de tijd genomen om mij als financial en als persoon te leren kennen. Daarom zagen zij op basis van het geschetste profiel bij Bincx niet alleen een vakinhoudelijke, maar ook een hele sterke persoonlijke match. En dan kan het snel gaan. Een match bij Laudame eindigt ook niet bij het starten in de nieuwe functie. Daarna hebben we nog regelmatig contact gehad om te kijken hoe het loopt. Je merkt aan alles dat er aandacht is voor de opdrachtgever en kandidaat.”