Na tien jaar en diverse rollen bij de gemeente Rotterdam begint het bij Erwin te kriebelen. Via zijn oude manager Sjaco komt hij in contact met Laudame en het blijkt een perfecte match. Op 20 mei mochten we hem officieel verwelkomen in ons team. In deze rubriek blikken we na ongeveer drie maanden terug op de eerste indrukken van nieuwe Laudamers. Hoe kijkt Erwin terug op zijn eerste maanden bij Laudame en wat valt hem op?
Hoe ben je met Laudame Financials in contact gekomen?
“Sjaco Trouwborst was mijn manager bij de gemeente Rotterdam en heeft in oktober 2018 de overstap gemaakt naar Laudame. Ik had hem uitgenodigd om een keer bij te praten en tijdens dat gesprek kwam ook de kriebel om over te stappen ter sprake. Zijn ervaringen bij Laudame waren dusdanig positief dat hij voorstelde om ook eens te gaan praten.”
Je kende Laudame nog niet, wat waren je eerste indrukken?
“Erg positief, het is een hele professionele organisatie en de mensen zijn oprecht geïnteresseerd in wie ik ben als persoon en als financial. We hebben uitgebreid gesproken over mijn achtergrond, ontwikkeling en doelen voor de komende jaren. Die aandacht en interesse bleek ook tijdens de introductieweek op kantoor. Tijdens het teamuitje in juni kon ik kennis maken met een groot deel van de rest van het team. Een heerlijke dag in de zon en de sfeer was top.”
Wanneer ben je bij Laudame Financials gestart?
“Op maandag 20 mei begon mijn introductieweek op kantoor. Mensen om mij heen vonden het best raar, zo middenin een maand starten, maar het kwam door mijn opzegtermijn zo uit en zoveel maakt het eigenlijk ook niet uit.”
Welke rol / functie vervul je bij Laudame Financials?
“Ik ben één van de interim financials in het team van Laudame. Mijn eerste opdracht is bij Mentaal Beter in Hilversum waar ik als Business Controller aan de slag ben. Mentaal Beter is een organisatie voor jeugdzorg en GGZ die de afgelopen jaren in grootte verdubbeld is door organische groei en verschillende overnames en ook de komende periode door zal blijven groeien. Dat betekent continue veranderingen in de verslaglegging en rapportering en enorm veel Excel-werk. Na 10 jaar bij de gemeente Rotterdam is dat een flinke overgang kan ik je wel zeggen. Soms dacht ik wel eens ‘hoe kun je dit verzinnen’, maar na een tijdje kom je dan tot de conclusie dat het eigenlijk wel logisch is dat er voor een bepaalde oplossing gekozen is.
We zijn nu hard bezig om vooral de rapportages te standaardiseren. Onder andere door de implementatie van een nieuw rapportagesysteem. Door deze implementatie zal de reporting naar een volgend professionaliteitsniveau komen. Eén van de collega’s bij Laudame had al ervaring met dit systeem en het was fijn om met haar over de implementatie en optimalisatie te kunnen sparren. Dit rapportagesysteem gaat ons helpen in het faciliteren van de groei en het stroomlijnen van de processen.”
“Het begint bij mij op een gegeven moment toch te kriebelen als ik ergens een tijdje zit.”
Wat heb je hiervoor gedaan?
“Na het afronden van HBO Bedrijfseconomie ben ik nog even doorgegaan met studeren. Eerst een bachelor Bedrijfskunde en daarna een executive master in Finance & Controlling (RC). In die periode heb ik ook gewerkt als (assistent) controller bij kleinere gemeenten rond Rotterdam waarna ik de overstap maakte naar de gemeente Rotterdam. Daar heb ik uiteindelijk tien jaar gewerkt, maar wel in verschillende rollen. Het begint bij mij op een gegeven moment toch te kriebelen als ik ergens een tijdje zit. Ik denk dat het interim vak daarom ook perfect bij mij past.
En hoe kijk je nu terug op je eerste weken?
“Erg positief. De introductieweek gaf een goed beeld van de organisatie en het was fijn om kennis te maken met de mensen op kantoor. Er wordt hier vaak gesproken over het vinden en realiseren van de perfecte match en dat heb ik ook wel sterk ervaren. Samen met de business consultants hebben we besproken wat ik kan en wil en daar hebben we een perfecte match bij gevonden.
Iets anders wat me opviel is de energie die de organisatie steekt in het creëren van een familiegevoel. Ik voelde me eigenlijk vanaf het eerste moment goed thuis.”
Wat vind je leuk aan je vak?
“Ik vind het leuk om orde en overzicht te brengen. De uitdagingen nu bij Mentaal Beter zijn dan ook een goed voorbeeld van waarom dit een perfecte match is. Daarna is het natuurlijk essentieel dat op basis van die orde en het overzicht goede besluiten genomen kunnen worden. Het moet wel ergens toe dienen. Binnen een holocratisch gestuurde zorginstelling met een flink aantal locaties is het managen van de belangen tussen de locaties en de zakelijke finance een mooie uitdaging. Die puzzel oplossen en waardevolle stuurinformatie boven tafel krijgen vind ik een leuke uitdaging. Samen met het team proberen we die puzzel stukje voor stukje op te lossen terwijl de organisatie continu blijft ontwikkelen.”