Laudame Financials Ontdek meer

Sinja Mol is sinds januari 2020 Financial Director van de divisie Workboats bij Damen in Gorinchem. Wanneer een SAP-implementatie voor een acuut capaciteitsvraagstuk zorgt, komt ze via een collega binnen Damen in contact met Laudame Financials. In dit artikel vertelt Sinja over haar uitdagingen en ambities als Finance Director, de SAP-implementatie en de samenwerking met verschillende interim financials uit het team van Laudame.

Een unieke bedrijfscultuur

Het begin van Sinja’s carrière vindt plaats bij EY, waar ze doorgroeit tot Manager Audit en ook haar RA afrondt. Damen is één van haar vaste klanten waardoor ze er regelmatig over de vloer komt en alvast een band opbouwt. “Vanaf het eerste bezoek bij Damen voelde ik een klik. Er heerst een professionele, familiaire en warme cultuur, die zeker gezien de schaal van de organisatie, bijzonder genoemd mag worden. En er worden natuurlijke prachtige producten gemaakt. Toen de intentie om over te stappen naar het bedrijfsleven steeds concreter werd, ging ook het balletje bij Damen rollen. Uiteindelijk ben ik in juni 2018 gestart als business controller.”

SAP-implementatie en belasting voor het team

Inmiddels is Sinja al bijna 5 jaar actief als Financial Director van de divisie Workboats, wereldwijd marktleider in het bouwen van sleep- en werkboten. Naast doorlopende uitdagingen als werkkapitaalbeheersing, verhoging van de winstgevendheid, portfoliobeheersing en het aansturen van haar team, vroeg met name een SAP-implementatie de afgelopen jaren veel van de afdeling.

“Binnen mijn team waren er 3 FTE bezig met de SAP-implementatie, die in mei 2024 live is gegaan. Zelf ben ik ook nog een periode met zwangerschapsverlof geweest, terwijl de rest van de business gewoon doordraait. We hadden dus een acute en flinke capaciteitsuitdaging op de afdeling. In de huidige markt is het vinden van goede mensen al een uitdaging en zeker op deze schaal en korte termijn. Via de enthousiaste verhalen van collega Marlieke de Jong, Financial Director bij Damen Services, kwam ik in contact met Laudame Financials voor interim ondersteuning.

"Ik heb geen tijd en behoefte om zelf nog een selectie te doen op basis van vier Cv’s die worden toegestuurd"

Haarscherp aanvoelen wat mijn team nodig heeft

Uit die verhalen volgt een kennismaking, waarin vooral gesproken werd over wat er nodig was op de afdeling. Niet alleen op basis van inhoudelijke kennis en expertise, maar vooral ook qua persoonlijkheid. “Vanwege de acute vraag was er weinig tijd om mensen in te werken. Ik was dus op zoek naar financials die proactief en zelfstandig te werk gaan, snel up en running zijn, zelf deuren openen en de juiste vragen stellen. Damen is een grote organisatie waar je niet kan zitten wachten tot de benodigde input op je af komt.”

Inmiddels zijn we 2,5 jaar verder en hebben er in die periode vier verschillende interim financials vanuit Laudame gewerkt binnen het team van Sinja. Een intensieve periode van samenwerking die gebouwd is op vertrouwen en een persoonlijk aanpak. “Die persoonlijke aanpak van Laudame uit zich in het voorstellen van één kandidaat die precies past bij wat ik nodig heb in mijn team. Ik heb geen tijd en behoefte om zelf nog een selectie te doen op basis van vier Cv’s die worden toegestuurd.

Inmiddels kent Henric mijn afdeling en Damen dusdanig goed dat ik durf te vertrouwen op het oordeel van Laudame. De personen die worden voorgesteld zijn daarom 9 van de 10 keer spot on. In de samenwerking merk je ook dat Laudame veel investeert in de ontwikkeling van hun financials. Door middel van coaching, trainingen en intervisie, maar ook door tussentijds en na afloop scherp te evalueren om continue uitdaging en ontwikkeling te borgen. Ik ben dat nog niet eerder zo uitgebreid tegengekomen.”

Uitdagingen en doelen genoeg

De komende jaren heeft Sinja met haar afdeling een duidelijke ambitie vanuit drie hoofddoelen. “We hebben veel geïnvesteerd in de transitie naar SAP en nu we de laatste hobbels aan het tackelen zijn, is het ook tijd om de benefits van het systeem volledig te benutten. Dat gaat ons als team, maar zeker ook als divisie Workboats, veel brengen. Andere belangrijke vraagstukken  zijn ESG-reporting en de optimalisatie van het werkkapitaal. Samen met het uitbouwen en doorlopend ontwikkelen van het finance team zie ik dat als belangrijkste doelen voor de komende jaren. En daarin is het fijn om met Laudame een sterke partner te hebben op het gebied van interim financials!”

Wie is Sinja Mol?

  • Woont in Brielle, met haar man en zoontje.
  • Houdt van vakanties naar de zon en uit eten gaan met vrienden en familie.
  • Crossfit regelmatig en heeft een mooie racefiets klaarstaan voor volgend seizoen.
  • Werkt nu bijna 7 jaar bij Damen en daarvoor 6.5 jaar bij EY.
  • Haar voorliefde voor finance ontstond tijdens de middelbare school, al speelde het ook mee dat haar moeder actief is binnen finance.