Laudame Financials Ontdek meer

Saskia Elberse start in 1999, een jaar voor de oprichting van Laudame Financials, haar eigen bureau: QualityTrain. Sinds een aantal jaar verzorgt ze voor Laudame diverse communicatietrainingen, MBTI sessies en trainingen op het gebied van managementvaardigheden. Daarnaast begeleidt ze regelmatig intervisiegroepen. Met zoveel contactmomenten in de afgelopen jaren heeft ze een goed beeld gekregen van onze organisatie en onze mensen. De hoogste tijd dus om te achterhalen wat haar opvalt aan Laudame Financials.

Hoe lang verzorg je al trainingen bij Laudame?

“De eerste training is alweer even geleden. Dat moet in 2014 geweest zijn. Ik werd toen gevraagd om een training presenteren te verzorgen en na die training volgde het verzoek om een voorstel op te stellen voor een training ‘overtuigender zijn’. Ook werd gevraagd of ik wilde meedenken over intervisie-bijeenkomsten. Dat was onderdeel van een pitch met meerdere bureaus waarin ik mezelf echt heb moeten bewijzen. Het bleek, om in Laudame termen te spreken, een perfecte match.

Inmiddels staat de teller al op ongeveer 70 trainingen, sessies en workshops bij Laudame. Onder andere ‘communicatie’, ‘presenteren’, ‘overtuigend(er) zijn’, ‘leidinggeven’, ‘MBTI’ en diverse op maat gemaakte trainingen. In eerste instantie waren de trainingen bedoeld voor de senior financials, maar inmiddels staat er bij Laudame een prachtig trainingshuis waarbij de trainingen gekoppeld zijn aan de ontwikkeling van de financial.”

"Interim financial… je moet het maar kunnen."

Dat betekent dus ook dat je sommige Laudamers in de loop der jaren een aantal keer ziet, wat valt je op?

“Het mooie aan dit vak, en zeker als je wat langer bij een bedrijf meedraait, is dat je mensen volgt in hun ontwikkeling. Ik zie ze binnenkomen als jonge (soms in leeftijd, soms in ervaring) interimmers en zie ze in de loop der jaren ontzettend groeien en ontwikkelen. De ontwikkeling die Laudamers doormaken op het gebied van assertiviteit, eigenaarschap van de eigen ontwikkeling en de doordachte keuze voor verdieping, verbreding of leidinggeven vind ik echt heel bijzonder.

Interim financial… je moet het maar kunnen. Je moet enorm flexibel zijn, elke opdracht weer moet je je aanpassen, bewijzen en verbinding maken met nieuwe collega’s. Vanaf het eerste moment moet je bedenken of je het voortouw neemt of eerst wat meer afwacht terwijl de opdrachtgever en je nieuwe collega’s altijd bepaalde verwachtingen hebben. Hoe de collega’s van Laudame daar mee omgaan is echt uniek. Laatst kwam het tijdens een training ter sprake dat ik die flexibiliteit als trainer/coach eigenlijk ook heb in mijn werk. Misschien verklaart dat ook de goede klik.

Als ik de interimmers leer kennen zijn ze voornamelijk veel bezig met de vakinhoud: “hoe word ik een goede financial?”. Door de trainingen gaan ze steeds meer het belang inzien van houding en gedrag en gaat het ook steeds meer om “hoe kom ik over?”, “hoe krijg ik mensen mee?”, “hoe kan ik mensen overtuigen?” en “hoe motiveer ik mensen?”. Zo krijgen ze naast de vakinhoudelijke ontwikkeling ook steeds meer zicht op wat ze echt leuk vinden en waar ze goed in zijn. Ik vind het gaaf om daar als trainer / coach een (kleine) bijdrage aan te mogen leveren.”

We hebben vorig jaar een campagne gelanceerd rondom het DNA van beter. Herken jij dat in onze mensen?

“Als ik naar de drie kernwaarden kijk dan zijn ze jullie op het lijf geschreven. Verbeteringsgericht komt in elke training weer terug. De mensen staan open voor feedback en zijn heel gericht bezig met hun eigen ontwikkeling en de ontwikkeling van anderen. De verantwoordelijkheid zie ik terug in het eigenaarschap wat mensen nemen voor hun eigen ontwikkeling. Bijvoorbeeld in welke volgende opdracht ze willen doen en in welke richting ze willen ontwikkelen. Tot slot de intrinsieke motivatie, een eigenschap die ik terugzie in elke Laudamer. In combinatie met de verbeteringsgerichtheid maakt deze eigenschap dat trainen bij Laudame echt een feestje is.”