Laudame Financials Ontdek meer

“Dat bedrijf moet ik onthouden!” In 2014 noteerde Gerben Rozendal de naam Laudame Financials voor zichzelf. Nadat hij op verschillende momenten in aanraking komt met Laudame is het na het afronden van zijn master in Corporate Finance & Control in augustus 2020 dan eindelijk zo ver. Hij begint als interim financial in ons team. Nu, ruim 6 jaar na zijn eerste kennismaking met Laudame, blikt hij terug op zijn eerste indrukken. Waarom heeft hij voor Laudame gekozen, wat zijn de voordelen voor een interim financial en welke doelen heeft Gerben de komende jaren? Je leest het in dit artikel.

 

“Dat bedrijf moet ik onthouden!” In 2014 noteerde Gerben Rozendal de naam Laudame Financials voor zichzelf. Nadat hij op verschillende momenten in aanraking komt met Laudame is het na het afronden van zijn master in Corporate Finance & Control in augustus 2020 dan eindelijk zo ver. Hij begint als interim financial in ons team. Nu, ruim 6 jaar na zijn eerste kennismaking met Laudame, blikt hij terug op zijn eerste indrukken. Waarom heeft hij voor Laudame gekozen, wat zijn de voordelen voor een interim financial en welke doelen heeft Gerben de komende jaren? Je leest het in dit artikel.

Laudame stond al vrij lang op jouw radar, kan je daar wat meer over vertellen?

Klopt ja! Mijn eerste kennismaking met Laudame was ruim 6 jaar geleden, in 2014. In het tweede jaar van mijn HBO bedrijfseconomie liep ik stage bij Koninklijke Joh. Enschede. Daar werkte destijds Willem van Dijk, één van de interim financials van Laudame. Af en toe kwam er een factuur van Laudame voorbij en hij sprak altijd met veel enthousiasme over het bedrijf. Toen dacht ik al, dat moet ik onthouden.

Het laatste jaar van mijn opleiding deed ik samen met Lennard Niënhaus. Hij kon afstuderen bij Laudame, is toen als interim financial aan de slag gegaan en werkt er nu nog steeds. Zo kwam Laudame dus weer in beeld. In de tussentijd heb ik mijn vervolgopleiding afgerond en was het voor mij helder dat ik als controller wil ontwikkelen. De sector of richting binnen control had ik alleen nog niet helemaal scherp. Juist als interim financial kan ik perfect ontdekken wat er bij mij past. Profit of non-profit, handel, productie of zorg, een grote MKB’er of een multinational, de mogelijkheden zijn eindeloos. Precies op dat moment stuurde Matthea mij een berichtje. Toen het zo goed als zeker was dat ik zou gaan slagen heb ik Matthea weer bericht om het proces in te gaan, daarna ging het allemaal erg snel.

Wat sprak je aan in Laudame Financials?

Bij Laudame kreeg ik direct het gevoel dat ze naar mij als persoon keken. Ik heb meerdere bureaus gesproken, maar kreeg toch vaak het idee dat ik daar een nummer zou worden. Zo kreeg ik bijvoorbeeld van een grote detacheringsorganisatie een mailtje waar een hele andere naam boven stond. De kleinschaligheid, teamspirit en persoonlijke aandacht in combinatie met de focus op persoonlijke ontwikkeling, mogelijkheden voor opleidingen, cursussen en de teamevents die georganiseerd worden maakte het voor mij uiteindelijk een overtuigde keuze voor Laudame.

Hoe kijk je terug op je eerste maanden?

Het was best bijzonder om te starten midden in de coronaperiode. Gelukkig kon de introductieweek wel doorgaan, waarin ik veel interimmers en collega’s op kantoor heb leren kennen. Er werd uitgebreid de tijd genomen om mij mee te nemen in het hoe en waarom van Laudame en de werkwijze van alle afdelingen. Ook kon ik gelijk in de eerste week aan de bak met een cursus timemanagement, dat kwam goed uit met zo’n vol programma.

Het is nu natuurlijk wel jammer dat er veel dingen niet door kunnen gaan, maar des te gaver is het wat er vanuit Laudame gedaan wordt om wel die verbinding te behouden. Een digitaal kerstdiner onder leiding van een bekende chef bijvoorbeeld, of de pubquiz waarin we in teams aan de slag moesten. Zo leer ik de collega’s toch alvast een beetje kennen. Ik kijk er wel naar uit om iedereen in levende lijve te ontmoeten.

“Interim financial ben je zeker niet in je eentje bij Laudame.”

Wat doe je nu bij Laudame Financials?

Ik ben één van de interim financials in het team en ben op 24 augustus 2020 gestart bij de CHE in Ede. Mijn initiële opdracht was het optimaliseren van de begrotingstemplates. Die werden gemaakt in Excel en waren daarmee relatief foutgevoelig. Die optimalisatie ging vrij vlot en daarna heb ik veel kunnen ondersteunen op de afdeling bij diverse werkzaamheden. Sinds de herfstvakantie zijn daar een aantal reguliere werkzaamheden bijgekomen. Zo heb ik bijvoorbeeld rapportages gebouwd voor het intern verrekenen van uitgewisselde docenten en de salarisanalyses. We werken nu nog veel in Excel, maar het is de bedoeling dat we toewerken naar een datawarehouse en dan vanuit Power BI nog meer inzicht krijgen in waar we staan.

Daarnaast heb ik zelf een project opgepakt rondom subsidies. Daar zitten steeds meer eisen aan en de nieuwere subsidies kunnen pas worden vrijgegeven op basis van werkelijke uren van medewerkers. Op dit moment is er nog geen globaal format voor de urenverantwoording. Ieder project heeft hierbij zijn eigen manier van urenregistratie, waardoor er nu weinig inzicht is in het verloop van uren en materiële kosten. Ik ben nu aan het onderzoeken of er een centrale oplossing voor gemaakt kan worden.

Een mooi project lijkt me. En wat zijn je doelen voor de komende jaren?

Mijn eerste doel is het ontwikkelen van mijn soft skills. Qua theoretische kennis en financieel inzicht heb ik een redelijke basis, maar assertiviteit, verwachtingsmanagement en overtuiging zijn thema’s waarin ik de komende periode in wil groeien. Daarin zou ik graag in mijn volgende opdracht ervaring opdoen bij een commercieel bedrijf met een tastbaar product, waar die control een belangrijke rol speelt. In de verdere toekomst wil ik graag nog door voor mijn RC. Ik ben nog niet uitgestudeerd en gelukkig is er binnen Laudame ruimte om die opleiding te volgen. Maar eerst extra praktische ervaring op doen de komende jaren. 

Heb je nog tips voor andere startende financials?

In het begin van mijn opdracht betrapte ik mezelf wel eens op fouten binnen Excel. Als je ergens als interim financial binnen komt, kan dat het vertrouwen van de afdeling schaden. Daar baalde ik enorm van. In goed overleg met Jan-Willem en mijn manager binnen CHE hebben we afgesproken dat we een extra controle in gingen bouwen en extra nauwkeurig zou gaan werken. Dat pakte heel goed uit en ik zag het vertrouwen binnen de afdeling ook groeien. Als interim financial moet je soms echt wel even je plek vinden binnen de afdeling, maar al snel wist iedereen me te vinden en stroomde mijn mailbox over. Dat was in mijn geval een erg goed teken! De begeleiding vanuit Jan-Willem en Henk was hierin erg prettig. Als je tegen iets aanloopt, wordt er ook uitgebreid de tijd genomen om naar de beste oplossing te zoeken. Interim financial ben je zeker niet in je eentje bij Laudame.

Meer weten over de mogelijkheden bij Laudame?

Neem dan contact op met Iris Lubberink. Zij vertelt je er graag meer over.